logo-2

logo-7

logo-6

båtinteriør-logo

Se værmelding for Lier, når sola
står opp og går ned, m.m.:

yr

BÅTPLASSBREDDER - BÅTBREDDER - LYSÅPNING - BRYGGEBREDDEMETER

Bredden på en båtplass kan oppgis på flere måter. De fleste båtforeninger, marinaer og havner oppgir bryggemeterbredde. Det gjør også vi i Lier Båtforening.
Den er målt mellom midten på den ene utriggeren og midten på den andre. I vår forening er vanligvis den ene utriggeren til å gå på og dette krever litt plass. Den bredden båten med fendere maksimalt kan utnytte kalles lysåpning og er hos oss ca. 30cm smalere enn båtplassens bryggemeterbredde. Dersom det er en gangbar utrigger på begge sider må det trekkes ytterliggere 20cm fra båtplassens bryggemeterbredde.

Vi må også ta hensyn til at det skal være plass til fendere og noe slakk på begge sider. Dersom noen av andelseierne ønsker gangbar utrigger på begge sidene av båten så må man avtale med naboen og bli enig om hvordan tapet av lysåpningen fordeles. Havnesjefen/styret skal også gi sitt samtykke.

Andelsplassene i Lier Båtforening er delt opp fra 1,5m i steg av 0,5m, men det finnes unntak. Det er alltid en del jobb med å forandre bredden på andelsplasser. Dette krever at utriggere må flyttes, Dette vil gi en rokerende effekt. Dessuten kan ikke en utrigger ligge i en bryggeskjøt. En kabal som ikke alltid går opp uten at noen må bytte plass som igjen ikke er så ønskelig.

Båter har forskjellige former, lengder og bredder. Vanligvis oppgis båtens bredde der hvor båten er som bredest. Det er som regel ytterst på fenderlisten ved skrogets største bredde. Etter hvert som man nærmer seg vannlinjen, blir en del motorbåter smalere. Man kan gå ut i fra at en motorbåt er fra 0-16cm smalere ved utriggerhøyden litt avhengig av båtens form og størrelse.

En grei måte å beregne behovet for bryggemeterbredde er å si at båtens maksimale bredde er ca. 80 % av bryggebreddemeterne. Da vil en båtplass på 4 bryggemeterbredde og som har en gangbar utrigger gi god plass (400cm * 0,80) til en båt med bredde på 3,2m. Lysåpningen vil være ca. 3,7m. Det blir greit å legge til og romslig plass til fendere.

Lær deg smarte knuter:

knute

Hva står disse sjømerkene for? Husker ikke helt? Last ned sjømerkene her, og pugg dem!

sideavm

-eller test dine kunnskaper i sjømannskap:
batforerpr

SPILL SJØVETTSPILLET!

sjovett

Planlegger du ferien og vil
vite mer om norske
gjestehavner og uthavner? Se her:

sjovett

Kamelona Design